De mulți ani se tot vorbește despre digitalizare și automatizare și cu siguranță aceste subiecte își vor găsi spațiu în continuare pentru dezbateri. Pe alocuri blamate, pe alocuri înțelese așa cum trebuie, un lucru este cert despre digitalizare și automatizare: au un impact major asupra tuturor domeniilor de viață, atât personale, cât și profesionale.
E clar că, pe măsură ce lucrurile se mută din ce în ce mai mult spre digital, o serie de joburi devin irelevante, învechite. Dar, pe de altă parte, alte joburi noi și interesante apar datorită digitalizării. Hai să analizăm împreună avantajele și dezavantajele care vin la pachet cu digitalizarea și automatizarea și să vedem care sunt oportunitățile pe care le deschid ele pe piața muncii.
Avantajele automatizării și digitalizării
Orice lucru are de obicei și părți bune, dar și părți mai puțin bune. Între avantajele majore, merită să luăm în calcul:
- Eficientizarea proceselor
Automatizarea elimină sarcinile repetitive și manuale și reduce timpul necesar pentru finalizarea unei sarcini. Digitalizarea ajută la automatizarea unor procese. Una peste alta, aceste procese ne ajută să economisim timp prețios și implicit bani. De exemplu, în loc să stai la coadă la prima oră a dimineții ca să-ți plătești impozitul, poți să faci asta online, pentru ca timpul rămas să îl folosești într-un scop valoros pentru tine.
- Calitate sporită
Calitatea produselor și serviciilor poate să crească datorită proceselor standardizate și eliminării erorilor umane.
- Creșterea productivității
Reducerea timpului necesar realizării unor sarcini duce la o productivitate crescută și elimină nevoia alocării unor persoane pentru acele sarcini repetitive.
- Accesibilitatea informațiilor
Procesele de automatizare și digitalizare fac ca orice informație să fie accesată și analizată cu o mai mare ușurință, ceea ce poate să conducă la luarea unor decizii mai bune. Indiferent de distanță sau de fusul orar, faptul că poți să aplici pentru un job la o companie aflată la celălalt capăt al lumii sau să studiezi la o instituție de învățământ dintr-o altă țară este un mare beneficiu al lumii de azi.
- Reducerea costurilor
Automatizarea poate să reducă semnificativ costurile prin eliminarea nevoii de angajați care să realizeze sarcinile manuale, dar și să înlăture erorile umane ce pot să conducă la costuri suplimentare.
- Flexibilitatea
Automatizarea poate fi programată și personalizată astfel încât să se poată adapta nevoilor specifice ale unei companii sau ale unui proces. Nu mai depinzi de cadre fixe, intervale orare prestabilite, diferite activități ce trebuie să se încadreze în anumite norme. Referințele și norma sunt date de specificul fiecărei companii, organizații.
- Îmbunătățirea siguranței
Prin eliminarea sarcinilor periculoase sau a riscurilor pentru angajați se sporește siguranța angajaților și a climatului de muncă.
Oportunități aduse de digitalizare și automatizare
În general, în orice perioadă a istoriei, inovația a fost mereu privită cu reticență de marea masă a populației. Modul în care trăim, lucrăm, învățăm, interacționăm poate fi însă îmbunătățit considerabil, prin oportunități aduse de digitalizare și automatizare. Înainte să vorbim despre noi locuri de muncă sau de oportunități de muncă la domiciliu, îți propunem să arunci un ochi asupra beneficiilor macro:
- Inovație. Procesele de digitalizare și automatizare oferă posibilitatea creării de noi produse și servicii care nu erau posibile anterior. Iar acest aspect atrage, deci, crearea de noi locuri de muncă și apariția de noi roluri pe care, poate, acum nu le anticipăm.
- Creștere economică. Digitalizarea poate să contribuie la creșterea economiei prin crearea de noi locuri de muncă, inovație și dezvoltarea unor industrii noi. Pe lângă apariția unor joburi noi, digitalizarea crește procentul de oportunități de muncă la domiciliu. Practic, pe lângă jobul full-time, oricine poate să deruleze proiecte personale în regim part-time și să își crească veniturile fără să fie neapărat nevoie să muncească de la sediul unei companii.
- Îmbunătățirea accesului la servicii de sănătate. Prin intermediul digitalizării și automatizării este îmbunătățit accesul la servicii de sănătate prin telemedicină ce permite pacienților să comunice cu medicii de la distanță, să ceară o a doua părere unui medic aflat într-un alt colț al lumii.
- Îmbunătățirea calității vieții. Orice aplicație care scurtează durata de realizare a unei acțiuni conduce către gestionarea acelui timp spre ceva mai util, mai plăcut, mai sănătos. Accesul la informații, divertisment, servicii de sănătate și alte resurse la un click distanță pot să contribuie la o calitate crescută a vieții și la eliminarea/diminuarea dependenței de sistemul public de sănătate, de exemplu (aplicații sportive, de respirație, monitorizare funcții corp, alimentație etc.).
Dezavantajele digitalizării și automatizării
Indiferent de beneficiile sau de plusurile vizibile aduse de inovație, în general există și unele dezavantaje care vin la pachet:
- Pierderea locurilor de muncă acolo unde acestea sunt făcute manual și sunt sarcini repetitive. Odată cu automatizarea și digitalizarea, multe dintre acțiunile ce înainte le făcea un angajat pot fi preluate de mașini și algoritmi, lucru ce poate duce la pierderea unor locuri de muncă.
- Creșterea decalajului dintre persoane. Sub aspectul accesului la tehnologie, pot exista în această direcție unele decalaje întrucât cei care au competențe digitale și tehnologice și au acces la acestea au avantaje competitive pe piață (și nu numai) față de cei care nu au acces la tehnologie sau abilități digitale.
- Dependența de tehnologie. Întrucât în rândul generațiilor tinere avem deja statistici îngrijorătoare referitoare la dependența de tehnologie, putem anticipa că aceasta va crește, lucru ce poate să afecteze interacțiunile noastre în afara tehnologiei, dar și capacitatea de a găsi soluții la probleme banale.
- Riscuri de securitate. Cu cât instalăm mai multe aplicații pentru realizarea unor lucruri, pentru ușurarea unor sarcini din viața noastră, cu atât suntem mai expuși și mai vulnerabili la atacurile cibernetice și la încălcarea securității datelor personale prin acordurile pe care le dăm aplicațiilor și nu numai.
- Impactul asupra mediului. Procesul de digitalizare și automatizare produc o cantitate mai mare de deșeuri electronice ce au impact asupra mediului, dacă în paralel cu dezvoltarea nu ne educăm și în direcția reciclării responsabile.
Ce locuri noi de muncă aduc digitalizarea și automatizarea
Dacă ne uităm puțin în trecut, ne dăm seama că nu ar fi prima dată când inovația a făcut să dispară unele locuri de muncă. Fie pentru că a apărut o mașină, un aparat care a preluat acea muncă, fie pentru că pur și simplu nu și-a mai găsit utilitatea. Rolurile și joburile sunt parte dintr-o continuă dinamică, iar asta nu ar mai trebui să mire pe nimeni. Perioada în care se ieșea la pensie din aceeași companie s-a dus de mult timp, iar astăzi trebuie să privim spre viitor și nu spre trecut.
Și dacă tot privim spre viitor, hai să vorbim și despre joburile viitorului:
- Specialiști în securitatea informațiilor – odată cu automatizarea și cu transferul volumelor mari de date în digital, nevoia de specialiști care să asigure protejarea acestora împotriva atacurilor cibernetice crește. Protecția datelor și sistemelor automate va fi o preocupare din ce în ce mai mare în toate mediile.
- Dezvoltatori de software – companiile, instituțiile, organizațiile ce își doresc să fie competitive pe piață, înțeleg că dezvoltarea de software este esențială și că nu o mai pot ocoli în vremurile în care trăim.
- Specialiști în analiza și procesarea datelor – cantitatea de date digitale este în creștere, de aceea este foarte important să avem și specialiști care să știe cum să culeagă, să organizeze și să analizeze aceste date ca să poată oferi informații valide și pertinente factorilor de decizie din companie.
- Designeri și dezvoltatori de user-experience – cu cât experiența utilizatorului este mai plăcută și mai simplă, cu atât compania care creează acea experiență de utilizare va fi mai căutată și deci mai profitabilă. Companiile au sesizat acest trend și sunt în permanență în căutare de specialiști UX.
- Dezvoltator de software pentru roboți și sisteme de automatizare – automatizarea vine cu mașini noi, roboți, aparate sofisticate ce preiau muncile repetitive și/sau manuale, deci necesită soft-uri în spate care să le facă să funcționeze. Putem astfel să previzionăm o creștere a nevoii de specialiști în dezvoltarea de software pentru roboți și sisteme de automatizare și digitalizare.
- Consultanți în automatizare și transformare digitală – afacerile se schimbă și ele odată cu noul proces, iar consecința imediată este că cei din managementul firmelor nu vor ști ce măsuri să ia, ce este mai potrivit business-urilor lor și ce nu, dar și la ce riscuri se pot expune odată cu alegerile pe care le fac. Astfel vor avea nevoie de consultanți și experți în acest sens.
- Specialist în mentenanța și repararea echipamentelor automate – volumul de echipamente automate va fi tot mai mare, iar odată cu acestea va crește și nevoia de tehnicieni și ingineri care să poată asigura mentenanța și repararea acestora.
- Specialiști în marketing digital – lumea digitală se schimbă cu o viteză covârșitoare, iar companiile care își promovează afacerile prin marketingul digital vor avea în permanență nevoie de specialiști care să gestioneze platformele, dar și să optimizeze campanii sau să comunice cu audiența.
Sigur, după cum se poate observa, unele noi locuri de muncă amintite sunt mai curând direcții spre care se îndreaptă piața muncii, decât denumiri concrete de joburi. Ele pot suferi modificări în funcție de nevoile companiilor dintr-un moment sau altul. Domeniul automatizării și digitalizării se află însă abia la începutul lui, de aceea, deschiderea spre nou și înțelegerea impactului pe care îl joacă în viețile noastre sunt esențiale pentru alegerile pe care le vom face.
Ce competențe trebuie să dezvolți ca să fii competitiv în urma automatizării și digitalizării
Competențele învățate ieri sau acum câțiva ani trebuie comparate cu cerințele pieței de azi și, acolo unde este cazul, necesită adaptate și actualizate. Sau chiar învățate de la zero. Iată cele mai importante abilități cerute de joburile actuale și ale viitorului:
- Abilități tehnologice. Nu credem că este nevoie să insistăm asupra lor sau să le subliniem importanța, dar cine vrea să fie competitiv pe piața muncii în urma automatizării și digitalizării, este nevoie să aibă cunoștințe despre noile tehnologii, dar și abilități de a lucra cu acestea.
- Gândire critică și analitică. Într-o lume în care volumul de date este imens și crește pe zi ce trece, capacitatea de a analiza informațiile și de a lua decizii bazate pe acestea va fi din ce în ce mai căutată de către angajatori.
- Abilități de comunicare. Într-o eră din ce în ce mai digitalizată este esențial să poți comunica eficient cu colegii și clienții prin diferite canale.
- Creativitate și inovație. În urma procesului care practic preia muncile repetitive și sarcinile manuale, diferența o va face unicitatea fiecăruia, creativitate, ideile noi prin care poate să se remarce. Chiar dacă mulți consideră că aceste două abilități – creativitatea și inovația – nu pot fi antrenate și dezvoltate, să știi că toate studiile și cercetările făcute la nivelul creierului contrazic acest aspect.
- Abilități de gestionare a timpului și a proiectelor. Noile tehnologii, avalanșa de gadgeturi atrage și o mulțime de distrageri și reprezintă tentație pentru activități multiple, astfel că o gestionare eficientă a timpului și proiectelor avute este importantă ca să fim cât mai productivi și mai eficienți.
- Abilități de învățare continuă. Tehnologia a schimbat și schimbă în continuare mai toate aspectele din viața noastră, trăim în vremea în care schimbarea e constantă, de aceea adaptarea la această schimbare este esențială pentru un viitor așa cum ni-l dorim.
Chiar dacă alegerea unei căi de urmat poate să fie dificilă uneori, soluții sunt. Dacă nu știi care îți sunt opțiunile, sau dacă ți-e greu să te decizi, te invităm la o ședință gratuită de consultanță în carieră.