Managementul de proiect, după autorul Dan Schawbel, este „procesul prin care o idee este luată din stadiul de concept și dusă până la realizare”. Simplu, nu? Ne încurcă sau ne dă ceva bătăi de cap fix parcursul din punctul A, ideea, până la punctul B – realizarea sau implementarea respectivei idei.
În teorie lucrurile sunt cât se poate de matematice. Faci un curs de management de proiect, urmezi lecțiile, asimilezi cât mai multe informații și gata, ai diploma. Iar după diplomă, după ce ți-ai actualizat toate platformele sociale cu ea, te întrebi dacă mai ai ceva de făcut sau vor da năvală cei ce au nevoie de un manager pe proiectul lor. Oare chiar așa e?
Hai să vedem cum e în practică, de fapt, și de ce acest rol presupune mult mai mult decât o diplomă sau o atestare. De altfel, dacă e să ne dăm scurt cu părerea, așa ar trebui să fie în mai toate rolurile și pozițiile din IT.
Ce presupune, deci, rolul de manager de proiect?
Rolul de manager de proiect este unul foarte provocator care solicită mult mai multe abilități decât descrie „fișa postului”, dar care vine la pachet cu o suită de emoții și împliniri atât personale, cât și profesionale. Tocmai pentru că finalul unui proiect este echivalentul ideii și planului inițial implementat, asta creează o bucurie personală imensă. Până să se ajungă la asta, pe parcurs intervin multe acțiuni și activități ce necesită o combinație de trăsături și abilități care fac diferența între un aplicant care are doar diploma de manager de proiect și altul care poate să probeze sau înțelege imaginea de ansamblu a acestui rol.
Managementul de proiect – rolul ce împletește abilitățile practice cu cele interpersonale
Dacă faci parte dintre cei care au mai gestionat proiecte până acum în calitate de manager, aspectele de mai jos vin doar să-ți confirme că faci lucrurile cum trebuie sau că ești cât se poate de aproape de acest deziderat. Dacă însă dorința ta este să ajungi să fii potrivit pentru aplicarea la un astfel de rol, abilitățile pe care urmează să le prezentăm vin în sprijinul tău, ca să știi unde mai ai de lucrat.
- Organizarea, cu întreg spectrul ei de variații, joacă un rol foarte important în managementul de proiect. De obicei persoanele care își doresc să aplice sunt persoane metodice, lucrează conform unui plan de lucru și înțeleg rolul acestei abilități în toată economia unui proiect.
- Prioritizarea este, de asemenea, fundamentală în managementul de proiect. A realiza, uneori din mers, ce „arde” și e musai să fie rezolvat și a putea reatribui unități de timp, resurse, pentru ce poate fi amânat sau ajustat este unul dintre punctele cheie pe care e bine să le stăpânești când îți dorești să ajungi un bun manager de proiect. Ai practic responsabilitatea resurselor, a timpului și a echipei cu care implementezi un proiect, deci importanța prioritizării pentru a nu se risipi nimic pe parcurs este un aspect de bază.
- Delegarea. Ca manager de proiect este foarte important să-ți cunoști foarte bine membrii echipei și colaboratorii alături de care duci proiectul la implementare. Unii dintre ei se pricep mai bine să facă anumite lucruri, altora nu le-ai da să facă anumite task-uri sub nicio formă, de aceea interacțiunea permanentă cu ei este vitală, atât în cadrul muncii voastre comune, cât și în afara ei.
- Adaptabilitatea. Deși este o abilitate pe care în general o deprindem cu fiecare activitate, situație, eveniment prin care trecem, ea este cu adevărat antrenată în cadrul managementului de proiect pentru că oricât ar fi de bine trasat drumul de la idee la implementare, negreșit vor fi lucruri care trebuie modificate, adăugate, scoase din calcul.
- Atribuirea resurselor. Resursele de obicei sunt limitate în orice proiect, așa că gestionarea lor corespunzătoare presupune multă pricepere și măiestrie pentru că alocarea lor nepotrivită poate să conducă la nerespectarea unor deadline-uri sau chiar la a nu avea cu ce să închei proiectul, situație pe care cu siguranță nu și-o dorește nimeni.
- Time-management. Împărțirea întregului proiect în etape mai mici pentru a nu părea totul copleșitor este una dintre activitățile care se petrec în cadrul oricărui proiect. A ști cât se poate face într-o unitate de timp, pentru că dacă există decalări sau situații neprevăzute, care apar în mai toate situațiile, să poți delega altcuiva sau să iei măsuri realiste în acest sens, este iarăși o abilitate pe care e bine să ți-o dezvolți cât de mult poți.
- Motivarea echipei. În funcție de cât de lung este proiectul și de etapele acestuia, toți cei implicați în proiect parcurg situații de viață, unele mai plăcute, altele mai puțin plăcute sau chiar pot să ajungă într-un moment în care nu mai simt bucurie în lucrul la proiectul respectiv. A ști ca manager să le explici de ce rolul fiecăruia este important în tot peisajul proiectului sau de ce rezultatul final depinde de fiecare muncă în parte ține de cel care manageriază proiectul care e bine să dețină dinainte aceste abilități.
- Public speaking, prezentare și comunicare. Cu toate că aparent vorbitul în public, comunicarea sau prezentările ar părea că nu au o foarte mare importanță și nu ar fi un „must have” în această poziție, realitatea ne arată că oricine deține acest cumul de abilități are un succes mult mai mare atât în cadrul echipei, cât și în exteriorul său. De ea depinde în multe cazuri derularea mai rapidă a unor pași sau chiar atragerea unor resurse suplimentare.
- Lucrul în echipă. Nici nu credem că mai este necesar să le subliniem pe acestea, dar dacă totuși mai aveai dubii, o să-ți reamintim noi că lucrurile mărețe se fac de obicei în echipă. Gândește-te la orice lucru de anvergură l-ai făcut, dacă l-ai făcut chiar de unul singur, fără ca nimeni să te ajute sau, din contra, ai parcurs acele etape alături de cineva sau chiar de o echipă.
- Empatie. Uitându-ne mai sus, nici nu credem că putem să ierarhizăm într-un fel sau altul abilitățile pentru că toate au un rol important și mențin echilibrul echipei proiectului de la debutul și până la finalul acestuia. Empatia însă poate să fie o abilitate care să se ascundă sub fiecare umbrelă a celorlalte. A-l cunoaște pe celălalt, cât de puțin, a ști ce-l motivează, ce face cu plăcere sau ce i s-a întâmplat într-un moment anume înseamnă mai mult decât a organiza lucrurile conform calendarului proiectului. Oamenii urmează oameni, iar pentru o întreagă echipă să aibă aceeași direcție, are nevoie să-i descopere liderului calitățile, vulnerabilitatea, partea umană din el.
Cu siguranță în funcție de specificul proiectului este nevoie și de alte calități, abilități pe care le ai sau le înveți din mers. Poate într-unele nici nu este nevoie de parte dintre ele. Poate de asta este și provocator, pe cât este de frumos acest domeniu al managementului de proiect. Știi unde e nevoie să ajungi, știi de unde vei începe, dar te determină să te bucuri de fiecare pas al călătoriei până la implementarea lui datorită specificităților fiecăruia. Iar acest aspect din urmă este poate acel ceva care dă farmec oricărei provocări de acest gen de care, cei care își doresc să devină manageri de proiect, sunt conștienți. Tot această bucurie de parcurs este și elementul pe care managerii de proiect cu experiență l-au integrat foarte bine în felul lor de-a fi.
Cu toate că vine cu o responsabilitate majoră la pachet, rolul de manager de proiect este foarte important pentru cariera ta. Și chiar dacă este posibil să ți se pară copleșitor să deții toate abilitățile mai sus expuse, e foarte probabil să le ai deja, dar poate nu le-ai scos la suprafață sau nu le-ai expus suficient de mult. În cadrul cursului de Project Management de la Wantsome, pe lângă faptul că înveți tot ce ține de activitățile acestui rol, te ajutăm să scoți la suprafață și soft-skill-urile de care ți-am vorbit mai sus.
Te ajutăm să devii managerul de proiect care îi inspiră pe ceilalți și care deține tot ce este necesar pentru acest post. Ori dacă ai admirat pe cineva cu rolul ăsta și ți-ai dorit foarte mult să ajungi ca el, te așteptăm la cursul nostru de Project Management.