Pandemie, lock-down și noi pârghii de continuare a muncii și a vieții
Cu toate că mulți dintre noi nu ne-am vedea viața fără vreo aplicație sau vreun gadget ajutător, perioada pandemiei a forțat pe toată lumea nu doar să apeleze la multe servicii online, dar și să învețe să gestioneze multe activități virtual. Munca în regim remote, toate procesele de la job și nu numai, s-au transformat semnificativ.
Dacă până în pandemie lucrurile păreau că au o tendință ascendentă în direcția digitalizării și automatizării, iar lucrurile se mișcau relativ lent din diverse motive, în scenariul post-pandemic mulți s-au trezit că nu-și mai pot derula munca dacă nu au și o casă virtuală la care să-și invite clienții, partenerii, colaboratorii la o vorbă. Mai mult decât atât, multe dintre servicii s-au blocat pentru că presupuneau interacțiunea fizică dintre doi oameni. Ori dacă în primele săptămâni de lock-down încă eram confuzi și orbecăiam prin întuneric la tot ce apărea în mass-media, în câteva luni am ajuns cu toții la concluzia că trebuie să ne adaptăm și că avem nevoie de soluții ca să trecem cât mai bine de situația asta.
Automatizarea și digitalizarea
Am ajuns astfel să auzim peste tot de digitalizare și automatizare – un proces pe care mulți l-au dorit, de care unii s-au speriat, pe care alții l-au blamat, dar la care am aderat mai mult sau mai puțin, convinși de utilitatea și de permanența acestuia.
Automatizarea, dacă nu te-ai confruntat încă cu ea, deși e puțin probabil, este procesul prin care o activitate pe care o făcea cineva manual este preluată de către o mașină, un aparat sau robot, eliberând timpul celui care se ocupa cu asta.
Digitalizarea, pe de altă parte, are legătură mai mult cu zona serviciilor, pentru care nu mai este nevoie de prezența noastră fizică, ci pe care le putem face și online datorită accesului facil la platformele instituțiilor, firmelor, organizațiilor la care vrem să rezolvăm ceva. Inclusiv pentru unele servicii anterior nedigitalizate era nevoie de prezența fizică a cuiva pentru parte dintre acțiunile necesare.
Cele două direcții, ce fac parte dintr-un proces unitar de a facilita accesul la servicii și multe activități mâncătoare de timp, elimină necesitatea ca cineva să se ocupe de ele. Deși în teorie întregul proces de digitalizare și automatizare are multe plusuri sub aspectul utilității sau al eficienței, sunt mulți cei care se raportează la acest proces ca la un bau-bau, gândindu-se la el cu stres și panică.
De ce par automatizarea și digitalizarea un bau-bau
Înlocuirea muncii cu un robot sau cu un program i-a făcut pe mulți să se revolte și să considere asta drept o acțiune împotriva lor. Sigur că atunci când auzi că tot ce faci tu sau măcar o parte dintre activități pot fi preluate de o tehnologie sau de o aplicație, prima teamă pe care o ai este că îți vei pierde jobul. Reacția e cât se poate de firească și umană.
În realitate, evoluția online-ului și a IT-ului nu a făcut decât să eficientizeze aspecte care înainte luau mult timp și acumulau costuri crescute.
Chiar și raportul eJobs referitor la trenduri și tendințe pe piața muncii în 2023 confirmă acest lucru: Roboții precum ChatGPT sunt acum automatizați pentru a gestiona sarcini banale și le eliberează angajaților timp prețios, permițându-le să se concentreze mai mult pe taskurile creative, încă greu de cucerit de tehnologia modernă. Companiile au realizat că atât inteligența artificială, cât și automatizarea reduc decalajul de competențe, facilitează deciziile rapide, îmbunătățesc eficiența operațională și reduc exponențial costurile, așa că implementarea acestora rămâne un trend an de an.
Altfel spus, suntem martorii unei evoluții fără precedent a domeniului IT, dar asta nu ar trebui să ne îngrijoreze, din contra. Iar dacă ești una dintre persoanele pe care rutina mai mult o obosește, aceasta este ocazia perfectă să cauți acel ceva ce îți place să faci cu adevărat și să găsești căi de a-l monetiza sau să găsești o activitate conexă în compania la care lucrezi care să necesite mereu creativitate, strategie, idei, inovație și care să nu poată fi preluată de tehnologie, care așa cum spun și cei de la eJobs, este încă greu de atins.
Ce putea și poate fi făcut pentru ca automatizarea și digitalizarea să nu mai pară un bau-bau
Statele puternic digitalizate, al căror populații folosesc în mare procent tehnologia în sprijinul calității vieții (vezi Estonia, de exemplu), au anticipat valul de teamă care s-ar putea forma în acest sens și au înțeles că implementarea dintr-o dată a unor măsuri și soluții în lipsa explicării acestora sau a expunerii cât mai mult în media ar conduce la un eșec generalizat. Așa că au comunicat fiecare etapă în parte, au explicat beneficiile pe care le aduce o alegere sau alta și au răspuns întrebărilor legate de consecințele digitalizării. Oamenii au înțeles că își pot folosi energia și timpul în altfel de activități în timp ce unele servicii și procese sunt efectuate de mașini și programe. Angajații ale căror activități au fost digitalizate au primit alte joburi și nimeni nu a fost concediat.
Prin urmare, nu procesul în sine îi sperie pe oameni, ci necomunicarea efectelor și beneficiilor acestuia pe termen lung. Spațiul românesc nu se bucură, din păcate, de o transparență firească în multe alte domenii, iar digitalizarea și automatizarea nu fac excepție. Motivele amânării permanente a unor procese care ne-ar aduce mulți bani și ne-ar crește calitatea vieții sunt însă împachetate cu multe argumente mai mult sau mai puțin credibile. Cel mai probabil timpul și vremurile vor urgenta măcar parțial acest proces.
Cum pot automatizarea și digitalizarea să fie în avantajul tău
Știm că sunt cazuri în care e puțin probabil să poți monetiza ceea ce îți place să faci. Cu toate astea, ceea ce vedem astăzi în jurul nostru ne arată că dacă ai minime cunoștințe tehnice și câteva abilități prin care să-ți brand-uiești munca, poți să o scoți la interval. Tot online, cum altfel? Altfel spus, contextul actual ar contrazice faptul că nu poți să monetizezi ce îți place, dar până acolo mai sunt soluții pe care poți să le iei în calcul ca să nu-ți mai fie teamă de o eventuală pierdere a locului de muncă sau restrângere a activității.
O bună direcție de urmat în acest sens este să fii chiar tu cel care ajută la digitalizarea unor procese și sisteme de la jobul actual sau din domeniul pe care îl cunoști și în care ai experiență. Fie că rămâi în cadrul lui, fie că alegi să înveți cum să duci în online sau să automatizezi unele activități – fapt care te-ar transforma într-un expert pe o nișă din IT, tocmai pentru că știi dedesubturile și finețurile unui domeniu, unui segment de activitate, poate să fie chiar acea șansă pe care ți-o oferă digitalizarea și automatizarea. Și care îți mai aduce și bani în plus să trăiești viața pe care ți-o dorești.