De la Drept la UI/UX Design
Cosmina Hatmanu este absolventă de Drept, dar a decis să devină avocata „userilor și al stakeholderilor, pentru că fără un business nu avem ce să creăm.” Povestește că a părăsit domeniul juridic, cumva „datorită” pandemiei pentru că a avut timp să reflecteze asupra deciziilor sale de viață și și-a dat seama că i-ar plăcea să lucreze într-un domeniu în care să aibă posibilitatea să își pună creativitatea la treabă așa cum o făcea deja în fotografie, o altă pasiune la care Cosmina ține tare mult. A îmbrățișat domeniul trăgând cu urechea și ochiul la prietenul ei, UX/UI designer, care mereu era în discuții captivante în ședințele online, făcând-o astfel să se întrebe dacă nu cumva i s-ar potrivi și ei.
Universul UI/UX Design
În opinia Cosminei, UI și UX nu pot exista una fără cealaltă, dar dacă ar fi să definească designul, ar spune că înseamnă planificarea minuțioasă a funcționării unui produs și felul în care va arăta acesta.
În același timp, spune că în cadrul aceluiași proces „trebuie să ai în vedere experiența utilizatorului și faptul că folosirea produsului respectiv de orice natură ar fi, material sau digital, trebuie să fie una ușoară și plăcută, altfel nu se mai întoarce nimeni la produsul respectiv să-l folosească vreodată sau să se uite la el.” Prin procesul de design le oferi userilor o experiență plăcută și intuitivă.
Decizia de a deveni mentor la Wantsome
Am întrebat-o pe Cosmina ce a făcut-o să aleagă mentoratul și ne-a mărturisit că pe ea a bucurat-o la Wantsome în primul rând postura de cursant care mereu are la cine să apeleze și să ceară ajutor ce nu este nici refuzat, dar nici amânat. Acest aspect a determinat-o să-și dorească să ofere mai departe informațiile, respectiv să-i sprijine pe cei care au nevoie de feedback constant.
Spune că oricine simte că UI/UX Designul ar putea fi pentru el, atunci să se apuce de treabă pentru că se poate, ori dacă mai ai și mentori dedicați, atunci nu ai nicio scuză să amâni. Cosmina este convinsă că nu este atât de complicat, ea însăși fiind un exemplu de reconversie de la un domeniu foarte îndepărtat de IT, la ideea că „design thinking-ul se poate aplica oriunde, iar dacă mai ești și o persoana creativa, ajută foarte mult.”
Începuturile în IT înainte de mentorat
Cosmina ne spune despre începutul ei în industria IT ca fiind unul în care a acumulat foarte multe informații, cum se și aștepta, de altfel, la îndrumarea mentorului care a preluat-o în compania unde a început cu un internship și la care a rămas ca angajată full-time.
„Eu am venit în companie cu un anumit grad de cunoștințe, dar poate nu era suficient încât să intru direct pe un proiect singură și de aceea este important ca dacă faci o reconversie profesională să începi cu un internship, să înveți mai mult, pentru că în momentul în care ești într-un proiect, deciziile pe care le iei sunt cumva definitive până când începi să iterezi, dar timpul alocat în internship este pentru a învăța cât mai multe lucruri, astfel încât la final să poți intra pe un proiect pe care să îl susții prin munca individuală, cu feedback în permanență, desigur, atunci când ai nevoie.”
Creșterea în companie
Cosmina e de părere că fiecare are ritmul lui de învățare, „unii se descurcă mai rapid, alții ceva mai lent.” Despre ea crede că se pricepe să învețe de una singură, să pună mâna pe carte și să studieze, să ceară ajutorul atunci când mai are dubii, până în momentul în care feedbackul devine pozitiv per total.
De asemenea, ne-a mărturisit că e foarte important să „identifici care sunt problemele în cadrul proiectului în care lucrezi, ce poate fi îmbunătățit și că trebuie să fii proactiv astfel încât să nu faci doar bucățica pe care o ai de făcut – ai primit taskul ăsta, doar asta faci.Nu. Trebuie să te implici și în diverse contexte în care să prezinți spre ceilalți – colegi sau audiență interesată – diverse subiecte care te interesează, care îți plac, care stârnesc și interesul celorlalți astfel încât să contribui, asta cred că ajută foarte mult în dezvoltarea unui UI/UX designer.”
Activitatea de UI/UX designer
Cosmina spune că o mare parte din timpul unui UI/UX designer este alocat muncii în sine, apoi ședințelor, prezentării lucrurilor la care lucrezi, să explici atât unui stakeholder, cât și unui coleg UX designer, dar și altuia, developer, de ce ai făcut într-un anumit fel și să îl ajuți să înțeleagă de ce ai ales să adopți soluția respectivă și nu alta, iar dacă există dubii să știi să accepți feedback atunci când ți se oferă, chiar și necerut, dar să-l și ceri permanent, să lucrezi și la partea aceasta de prezentare și de explicație a lucrurilor pe care le întreprinzi.
Un UI/UX designer de succes în 3 cuvinte
Dacă ar fi să caracterizeze un UI/UX designer de succes, Cosmina spune că după ea aceasta este perseverent, atent la detalii, deschis la feedback.