Te-ai întrebat vreodată cum reușesc absolvenții Wantsome să se angajeze atât de rapid? Secretul nostru constă într-o abordare holistică a pregătirii. La Wantsome, suntem mai mult decât o simplă școală de IT!
Unul dintre cele mai valoroase instrumente pe care ți le oferim pentru a crește este Săptămâna de HR, un program intensiv dezvoltat împreună cu experții de la IT’s Wise. Programul te familiarizează cu piața muncii, îți oferă consiliere personalizată și te ajută să dezvolți abilități soft esențiale pentru a-i impresiona pe angajatori și a te integra cu succes în industrie. În cadrul Săptămânii de HR, înveți cum să-ți construiești un CV impecabil și un profil de LinkedIn atrăgător. De asemenea, simulezi interviurile de HR și tehnice, pentru a-ți reduce anxietatea și a te pregăti pentru situațiile reale. Astfel, te echipăm nu doar cu abilități și cunoștințe tehnice de top, ci și cu încrederea și competențele necesare pentru a trece cu brio de interviul de angajare.
Prima etapă din Săptămâna de HR este Prezentarea de HR. Pentru a-ți face o imagine mai clară asupra modului în care se întâmplă lucrurile, îți vom povesti cum a fost la grupa 7 de Business Analysis. Am avut-o invitată pe Andreea Nechitoaie, în calitate de profesionist, pregătită să o copleșim cu întrebări!
Prezentarea de HR la grupa de BA a fost structurată în trei părți, desfășurate pe parcursul a trei ore. În prima parte, cea de Q&A cu invitatul, Andreea ne-a povestit despre rolul de Business Analyst, despre începuturi, provocări, și ne-a oferit sfaturi de bună practică! Apoi, Andreea noastră ne-a ghidat prin crearea unui CV și a unui profil de LinkedIn, luând în considerare procesele de recrutare automatizate de AI. În final, Amalia Bordea, trainer de leadership și comunicare, ne-a oferit perspective valoroase despre personal branding, esențial pentru a ne prezenta cu succes în fața angajatorilor.
Andreea Nechitoaie este Senior Business Analyst la Trustteam, un furnizor de servicii IT de tip one-stop-shop, cu o bază stabilă de peste 6.500 de clienți activi în Belgia și Franța, cu punct de lucru și în România. Compania vizează în principal IMM-urile, un segment atractiv cu necesități IT în creștere. Cum a ajuns Andreea în rolul de Business Analyst? Povestea ei a început în 2016, când a apărut o oportunitate de angajare la Endava. Pe atunci, Andreea era tester și ocupa rolul de Team Leader, iar Business Analysis era încă o necunoscută pentru ea. Chiar și așa, faptul că interacționa mult cu clienții, lucru care îi plăcea, a provocat-o să ia în calcul un rol de BA. Iată mai jos ce-am notat din experiențele povestite de Andreea!
Ce competențe caută un angajator la un junior BA?
Pe lângă tehnologiile și instrumentele necesare, abilitățile soft ori cele interpersonale sunt esențiale. Un junior care poate comunica clar, structurat și eficient, care știe să asculte și să ofere feedback, care este flexibil și se adaptează la diverse contexte și oameni, și care poate empatiza cu utilizatorul final, are toate șansele să devină un BA remarcabil.
Tehnologii și instrumente de lucru recomandate
- Scrum: pentru procese gestionate eficient în maniera Agile.
- Miro: un tool de colaborare perfect pentru crearea de planuri, strategii și a prezentărilor de tip user story maps sau user persona profile.
- Jira: pentru managementul taskurilor și rapoarte.
- Confluence: pentru documentație.
- Microsoft Visio: pentru diagrame standard.
Cât din succesul unui junior BA este asigurat de abilitățile interpersonale versus experiența tehnică?
Background-ul tehnic nu este primordial, dar te ajută să vezi în culisele procesului de dezvoltare și să comunici eficient cu dezvoltatorii. Abilitățile soft, în special colaborarea și comunicarea, sunt esențiale. De asemenea, expertizele din alte domenii pot fi transferabile și valoroase. De exemplu, dacă ai lucrat în domeniul bancar și ajungi să lucrezi pe un proiect care furnizează soluții bancare, experiența te va ajuta cu un context și o perspectivă mai amplă.
Unde aplicăm? Companii de produs versus companii de outsourcing
Singura diferență majoră este că într-o companie de outsourcing ești expus/ă la diverse proiecte. Dacă vrei să te specializezi într-un anumit domeniu, o companie de produs poate fi o alegere mai bună. Apoi, ține cont și de viteza de lucru, care este mai heirupistă într-o companie de produs și mai liniștită într-una de outsourcing. Depinde ce cauți și cum îți dorești să lucrezi!
La cât timp după angajare se va simți stăpân pe sine un junior BA?
Pentru Andreea, primele 6 luni au fost dificile, adaptându-se la dinamica colaborării cu diverse tipologii de oameni și exersându-și abilitățile de negociere. După aceste provocări, i-a fost mult mai ușor să se adapteze la echipele și proiectele următoare.
Cum ar putea un junior BA să-și cuantifice contribuția?
Metricul suprem este satisfacția clientului. În plus, orice feedback, fie acesta de la clienți, fie de la colegi, fie de la utilizatorii finali, trebuie căutat! Lucrezi cu oameni, pentru oameni. Ei îți vor reflecta cel mai bine prestația!
Cum a fost trecerea de la senior în Testare la junior în BA?
Andreea și-a dat timp să învețe și să obțină certificările necesare care i-au adus totodată încredere în sine. A început cu programul BCS, The Chartered Institute for IT, a creat un grup de studiu cu colegii de la muncă și a aplicat cunoștințele în proiecte reale. A obținut și certificările de Scrum Master și Product Owner, devenind astfel un BA cu acte-n regulă.
Și pentru că tuturor ne plac sfaturile practice, iată ce am adunat din discuția cu Andreea:
- Fă un rezumat la finalul oricărei întâlniri de lucru, pentru a te asigura că toată lumea este aliniată cu cele discutate.
- Asigură-te că echipa înțelege corect contextul problemei de rezolvat; nu presupune că rezumatul documentației tale este suficient!
- Cere ajutorul personalelor care te-ar putea ajuta, indiferent cui și indiferent de ce rol ocupi.
- Nu presupune că echipa înțelege tot ce ție ți se pare evident! Explică concis fiecare detaliu. Ajută-te de elemente vizuale simple, precum schițe, tabele și diagrame.
- Adună feedback cât mai devreme posibil de la toate părțile implicate. Este mai ieftin să detectezi probleme în faza incipientă de testare pe documentație, decât să fixezi un bug în etapa de development.
- Dacă folosești AI în munca ta, ai grijă să verifici informația și să nu distribui informații confidențiale.
Ce fel mai valoros de a învăța dacă nu direct din experiența profesională a unui expert în domeniu? Ca de fiecare dată, ne-am bucurat nespus să copleșim cu întrebări invitatul, să absorbim informații valoroase, să ne lăsăm inspirați și motivați! Andreea, dacă ai ajuns aici, îți suntem profund recunoscători pentru experiență!
Dacă ți-a plăcut să tragi cu ochii în culisele grupei 7 de Business Analysis și-ți surâde ideea unui nou parcurs profesional, te invităm să descoperi cursul de Business Analysis, să-l asculți pe Mihai Grigoriu povestind despre curs într-un interviu video și să vezi cum arată primele proiecte de portofoliu ale cursanților noștri! Apoi, dacă îți dorești să povestim mai mult, ar trebui să știi că poți programa gratuit o sesiune de consiliere și orientare în carieră cu Iuliana. Vom analiza împreună ce ți se potrivește și vom pune la cale un plan potrivit. Indiferent de concluzii, te ajutăm să alegi bine în IT!