Dacă ai ajuns aici, cel mai probabil știi deja cine este și ce face un Business Analyst, ori poate că titlul ți-a adus sparks of joy fiindcă ești și tu un fan al metodei KonMari.
Ca Business Analyst, esența jobului tău este ajuți companiile să ia decizii informate. Așadar, ai nevoie de o combinație cel puțin interesantă de skilluri, de la know-how tehnic, până la abilități de comunicare. Însă, există un skill sub umbrela căruia se așază mult mai bine toate celelalte: or-ga-ni-za-rea. În articolul de față, îți povestim așa cum ți-ar povesti Marie Kondo despre ce ce trebuie să știe un Business Analyst și cum poate fi aplicată metoda KonMari pentru a le șlefui!
Dacă nu ți-e familiar numele de mai sus, Marie Kondo este o consultantă japoneză în organizare, cunoscută pentru metoda KonMari. Metoda ei se concentrează pe a păstra doar acele obiecte care „sparks joy” și de a renunța la cele care nu mai servesc unui scop și nu aduc fericire. Filosofia ei inspiră la un stil de viață minimalist. Deși nu pare, metoda ei poate fi aplicată și în alte sfere ale vieții și poate fi o modalitate inteligentă de a dezvolta unele abilitățile cheie necesare pentru o carieră ca analist de business.
Și-acum uite cum am organizat noi sfaturile promise pentru tine:
1. Fă ordine în informații!
La fel cum Marie Kondo se concentrează pe eliberarea spațiului fizic, așa va trebui să faci și tu în activitatea ta pentru eliberarea spațiului mintal. Pentru decizii eficiente, va trebui să te asiguri că informațiile adunate de tine sunt corecte, organizate și de real folos. Asta se traduce în gândire analitică și strategică, organizare și prioritizare. Pentru vizualizarea informațiilor poți folosi aplicații precum Power Bi sau Tableau, iar pentru manageriere, cu acces pentru colaboratori și echipe, poți utiliza platforme precum Jira și Confluence.
2. Simplifică-ți munca!
Esența metodei KonMari este de a renunța la tot ce nu ne mai folosește. Ca Business Analyst, poți aplica acest principiu pentru a-ți simplifica procesele și a te concentra pe ceea ce contează. Având în vedere și domeniul în care te învârți, de ce să nu-ți automatizezi procesele acolo unde se poate, cu aplicații ca cele propuse anterior? De la documentare, analiză, organizare și până la comunicare și prezentare, există numeroase instrumente software pe care le poți utiliza. Să nu uităm și de inteligența artificială, ChatGPT. L-ai întrebat ce alte aplicații ai putea folosi pentru a lucra organizat?
3. Comunică eficient
Un Business Analyst trebuie să fie și un bun comunicator. Uite câteva sfaturi de aplicat pentru a comunica eficient și a construi relații de încredere cu colaboratorii tăi:
- Ascultă activ, pune întrebările care contează și confirmă că ai înțeles.
- Vorbește pe înțelesul tuturor, mai ales despre conceptele tehnice.
- Adaptează-ți stilul de comunicare la audiență. De exemplu, echipele de developeri vor avea nevoie de prezentări detaliate, pe când managementul companiei va prefera informația sumarizată.
- Fii proactiv și nu aștepta ca ceilalți să vină cu întrebări. În schimb, informează-i constant cu privire la statusul proiectului.
- Fii deschis la feedback și pune-l în aplicare.
- Nu uita de follow up! Asigură-te, după stabilirea fiecărui plan de acțiune, că informația a fost înțeleasă și că păstrați cu toții direcția corectă.
4. Spark joy cu insight-urile prezentate!
Atunci când îți prezinți propunerile în fața stakeholderilor, asigură-te că pui la masa discuțiilor insight-uri valoroase, care inspiră și entuziasmează și care sunt aliniate cu obiectivele companiei. Asta înseamnă că trebuie să fii capabil să poți sintetiza beneficiile cheie și să le poți ambala într-o prezentare atrăgătoare. Pentru asta poți folosi tool-uri tradiționale de prezentare, dar noi recomandăm instrumente mai ofertante precum Canva, Visme sau Prezi.
Acestea fiind scrise, fii Marie Kondo în domeniul IT și du-ți cariera în Business Analysis la un nou nivel, unul care „sparks joy”! Fie că îți cureți dulapul sau analizezi date complexe, filosofia KonMari te va ajuta să ai rezultate care aduc și mai multă bucurie, pentru tine și echipa ta.
Dacă nu ai făcut încă primii pași spre IT, dar te sâcâie gândurile, ai 2 opțiuni:
- să le asculți și să aplici KonMari în luarea deciziilor, și anume: ia-ți angajamentul de a face o schimbare, imaginează-ți cariera perfectă pentru tine, renunță la lucrurile care nu-ți mai aduc bucurie, urmează un plan organizat și concentrează-te să-ți aducă bucurie,
- ori să faci ordine în gânduri cu ajutorul unui specialist în HR, la o sesiune de consiliere gratuită, în care afli ce ți se potrivește, cum intri corect în domeniul IT și ce te așteaptă aici!