Robert Ciobotaru are un zâmbet foarte cald și întotdeauna este dornic să cunoască oamenii și să îi învețe IT cu atitudinea lui relaxată, profesionalismul și pasiunea de care dă dovadă. Pe lângă faptul că este mentor în cadrul Wantsome, este și Backend Developer în cadrul firmei @Codify și profesor de informatică la Liceul Varlaam din Iași. Este pasionat până peste cap de IT, dar și de lectură, teatru de improvizație, acest lucru ajutându-l să-și dezvolte abilitățile profesionale academice și de interacțiune cu oamenii. Reușește să fie foarte calm, sociabil astfel încât oricine apelează la el, știe că el are răspunsul la orice întrebare. L-am rugat pe Robert să ne răspundă la întrebările esențiale legate de programare și de cursul de Intro în programare pe care îl coordonează, pentru că dacă te tentează o reconversie profesională în IT sigur ai nevoie de răspunsurile venite din partea unui specialist care și lucrează în domeniu.
W: De ce ai ales zona aceasta a programării în IT și ce înseamnă efectiv programarea?
Robert: Cumva toată povestea asta începe în clasa a patra, a cincea când voiam să fac o activitate extrașcolară și prima mea alegere a fost teatru, să mă duc să mă înscriu la teatru. Doar că în momentul respectiv nu am reușit să mă înscriu la teatru și am ales informatica. De acolo a pornit toată povestea asta cu IT-ul și cu programarea pentru mine, iar în momentul de față nu m-aș vedea făcând altceva, îmi place foarte mult domeniul și aș vrea să rămân în domeniul ăsta tot timpul.
W: Foarte încurajator. Iată că de la o vârstă fragedă drumul ți-a fost pavat către această carieră profesională. Poți să ne spui ce face exact un programator și cum devii un programator?
R: Cred că scopul principal al unui programator și munca lui de zi cu zi se reduce la rezolvat probleme din viața reală, probleme cât mai practice pe care le rezolvăm cu ajutorul codului, cu ajutorul programelor sau cu ajutorul calculatorului. Fie că problema este că nu putem comunica la distanță și atunci niște programatorii au făcut aplicații precum Skype sau Zoom, fie că problema este că avem nevoie de rețele de socializare și atunci avem Facebook – la fel, niște programatori au rezolvat o problemă. Programarea se reduce la a rezolva probleme într-un mod cât mai creativ și folosind tool-urile pe care ni le dă calculatorul.
W: Când cineva care vrea să devină programator și zice „gata, vreau să devin programator, fac un curs sau mă pricep pentru că am mai lucrat pe acasă și am ajutat prietenii, vecinii vin și mă mai roagă să mai fac un alta…” Cât de important e să înțeleagă cineva care dorește să devină programator că are nevoie de un training, că are nevoie să învețe acești pași pentru a rezolva astfel de probleme, pentru a găsi soluții și pentru a lucra organizat?
R: Un training este foarte important în momentul în care vrei să înveți ceva, de asta în general mergem la școală, pentru că avem nevoie să fim cumva ghidați și avem nevoie să fim îndrumați spre o anumită cale. Bineînțeles că și programarea o poți învăța singur doar că durează mai mult și drumul este ceva mai anevoios, pentru că în momentul în care înveți singur – programare în cazul ăsta – nu o să știi de fiecare dată să o iei pe drumul corect, există posibilitatea să o iei pe un drum greșit sau pe un drum care este mai lung sau pe unul care nu duce nicăieri. Tocmai de asta, când ești într-un program de mentorat, mentorul fiind cu experiență în acel domeniu și trecând prin ce prin tu acum, prin tot procesul ăsta de învățare, știe să te îndrume și știe să-ți arate calea corectă și calea cât mai ușoară de a ajunge la rezultatul dorit. Ușoară poate este mult spus, pentru că este nevoie de multă putere de muncă și este un proces destul de anevoios, ai nevoie să muncești, să faci exerciții, să dedici multe ore în treaba asta, dar cu siguranță alături de un mentor îți va lua mai puțin decât îți va lua dacă faci singur treaba asta.
W: Cum ai ales să devii mentor Wantsome? Tu ești și profesor de informatică și ai foarte mulți ani de experiență pe zona asta de mentorare, cum ai ales Academia Wantsome?
R: Povestea asta cu mentoratul a venit natural la mine. Îmi doream să fac mentorat, eram deja profesor la Liceul Varlaam de ceva timp în momentul în care am întâlnit-o pe Iuliana și din discuție în discuție, din poveste în poveste, m-a întrebat dacă nu aș vrea să încerc să țin un curs, să fac Intro în programare, iar răspunsul a fost da și de acolo pornit povestea mea cu Wantsome.
W: Cum planifici tu derularea unui curs, te adaptezi după tipologia cursanților, cât e practică, cât e teorie, cum se derulează și cum coordonezi tu cursanții pentru că se înscriu cursanți din toate categoriile, de toate vârstele, de peste tot din lume și tu ești cel care trebuie să îi duci în zona dorită – a rezultatelor care trebuie să fie obținute până la finalul cursului. Care e planul tău?
R: În principal avem o direcție pe care vrem să mergem și avem niște topicuri pe care ni le propunem să le discutăm la fiecare curs și sunt niște puncte în care vreau să ajung la finalul fiecărui curs, dar lucrurile sunt diferite de la curs la curs, de la grupă la grupă pentru că ne adaptăm în funcție de vibe-ul cursanților, de cum pun ei problema, sunt grupe care poate înțeleg mai ușor anumite subiecte, sunt grupe care poate înțeleg mai greu alte subiecte și de la grupă la grupă ne adaptăm să rezolvăm toate problemele pentru ca toată lumea să plece la finalul sesiunii cu răspunsurile primite. În general nu închidem sesiunea până când nu se lămurește toată lumea în legătură cu un subiect sau altul. Chiar dacă sesiunea este de trei ore, putem sta trei ore și jumătate sau mai mult până când suntem cu toții lămuriți și avem răspunsuri la toate întrebările. Grupele diferă de la caz la caz în funcție de dinamică, în funcție de numărul de oameni, în funcție de background-ul cursanților care vin, dar în general, scopul meu este ca la finalul cursului să am niște topicuri atinse pe care toată lumea le-a înțeles.
W: Există un portret robot al programatorului? Cine se înscrie la un astfel de curs? Sunt de obicei mai mulți bărbați, mai multe femei, cum ai remarcat tu că este această dinamică în cadrul programelor de mentorat pe care le-ai gestionat până în prezent?
R: Cred că raportul bărbați/femei la curs este echilibrat. Avem 50/50 bărbați și femei, dar dacă ar fi să găsesc o caracteristică comună a cursanților care vin la noi la Intro în Programare, cred că acea caracteristică ar fi dorința de schimbare și dorința de a învăța, de a-și schimba jobul și de a evolua. Cred că asta este caracteristica principală a cursanților noștri.
W: Ce așteptări ai tu de la cursanți? Urmează să le prezinți cursul, structura, tabiliți modalitatea de derulare a programului, dar de la curs la curs, cum ai spus și tu, te adaptezi după specificul grupei, după întrebări, după nevoile și cerințele lor, însă în același timp vrei să-i duci undeva și ești cel care uneori trage înainte echipa, alteori o împingi de la spate și îi motivezi să atingă niște obiective foarte clare. Cât lucrezi cu ei pe partea de mentorare, cât îi lași să lucreze singuri, cam care este stilul tău de lucru în acest sens?
R: La cursurile noastre raportul practică/teorie este 70% practică, 30% teorie. Asta înseamnă că inputul meu este de a prezenta cumva partea teoretică, de a prezenta câteva exerciții și câteva aplicabilități practice pentru acele noțiuni teoretice și apoi vine partea de practică pe care o fac cursanții. Asta înseamnă că avem diferite exerciții pe care vreau să le facem care ating anumite zone și după fiecare exercițiu, verificăm la fiecare persoană să vedem ce a lucrat, dacă a înțeles respectivele discuții, dacă a implementat bine ce îmi doream să implementeze și apoi rezolv și eu respectivul exercițiu. Astfel, reușesc la fiecare curs să iau pulsul grupei, să văd exact care sunt lucrurile pe care trebuie să insist, care sunt lucrurile care sunt înțelese în așa fel încât să am o imagine de ansamblu și să reușesc să bifez acele lucruri pe care vreau să le bifez.
W: Robert, cât utilizați limba engleză și cât se utilizează limba română? Această întrebare este destul de mult adresată de cei interesați, dacă se cere un anumit nivel de cunoștințe în limba engleză și cât se folosește în cadrul cursului?
R: În cadrul cursului de Intro în programarelimba engleză nu se folosește foarte, foarte mult. Cursul este livrat în limba română, povestim în limba română în schimb tot ce înseamnă documentație tehnică în programare este în limba engleză, comunitățile mari de programatori vorbesc în limba engleză așa că limba engleză este foarte importantă în IT. În industrie, în momentul în care reușești să te angajezi, echipele sunt mixte în marea lor majoritate, cu atât mai mult acum că se lucrează remote foarte mult. Există posibilitatea ca tu să lucrezi din Iași și să ai în echipă un coleg din Spania, un coleg din State și un coleg dintr-o altă țară. Echipele sunt mixte și limba de legătură, de comunicare este limba engleză.
W: Cine se poate înscrie la acest curs, doar cei care au cunoștințe de IT sau este în regulă să vină oricine din orice domeniu?
R: Este în regulă să vină oricine din orice domeniu. Noi la cursul de Intro în programare luăm materia de la zero, cum îmi place mie să spun, plecăm de la început cu „ce este programarea?”, „cum funcționează programarea?” în așa fel încât să construim o bază cât mai solidă a cunoștințelor. Deci pot veni cursanți din orice domeniu chiar dacă nu au cunoștințe de IT.
W: Care sunt așteptările angajatorilor după ce absolvenții vin la curs, parcurg toate etapele pe care tu le-ai menționat și teorie și practică și sunt în etapa de recrutare, de cunoaștere efectivă a angajatorilor, sunt anumite cerințe specifice pentru viitorii programatori la care ei ar trebui să lucreze, să-și îmbunătățească abilități, capabilități?
R: În general, angajatorii angajează juniori sau persoane care sunt proaspăt ieșite de pe băncile unei școli de reconversie sau de pe băncile școlii clasice, să spunem, pentru potențialul lor și pentru ce pot ei deveni. Asta nu înseamnă că juniorii nu trebuie să fie pregătiți tehnic sau că merg acolo doar cu entuziasmul, au nevoie de un set de cunoștințe de bază și este important să stăpânească foarte bine acele cunoștințe de bază și să le înțeleagă în profunzime pentru că în momentul în care stăpânești baza foarte bine și înțelegi care sunt lucrurile și cum funcționează ele, poți construi pe o fundație solidă. Angajatori,i în cadrul trainingurilor inițiale pe care le fac de obicei, pot să construiască pe baza unei fundații solide. La interviurile pentru juniori în principiu asta se agreează și asta se testează – acele cunoștințe de bază care să fie foarte bine înțelese și să fie foarte bine clarificate în mintea noul/viitorului angajat ca apoi să se poată construi. Totodată, se pune accent și pe puterea de muncă și dorința de învățare pentru că, în primele luni în momentul care te angajezi la un job nou ca junior, trebuie să înveți foarte mult și trebuie să asimilezi foarte multe cunoștințe. Asta înseamnă că trebuie să ai chef de muncă, de lucru și de învățat în continuare.
W: Ce faceți voi practic, dacă ne poți da niște exemple, ce lucrați în cadrul cursului sau ce au reușit să facă absolvenții tăi, exemple practice ale unor programe, site-uri sau alte aplicații la care ați lucrat practic și ei au avut reușită și au putut să le arate mai departe angajatorilor sau celor dornici să descopere aceste aplicații?
R: Cursul de Introducere în programare a fost cumva gândit pentru a familiariza cursanții cu tool-urile pe care le pune la dispoziție programarea. Tocmai de asta nu este un curs nișat pe un anumit limbaj de programare, nu este un curs precum e cursul de Java sau cum e cursul de Front-End sau orice alt curs pe care îl avem noi la Wantsome. Este un curs în care cursanții se obișnuiesc cu tool-urile programării, facem chestia asta cu ajutorul limbajului Python și partea practică o desfășurăm tot în acest limbaj, pentru că este un limbaj beginner friendly, cum ne place nouă să spunem și nu îți dă foarte mari bătăi de cap limbajul în sine. O să îți dea bătăi de cap programarea în sine, pe care o să înveți cu noi. La finalul cursului absolvenții nu ies neapărat cu niște lucruri grandioase din punct de vedere vizual, ci ies cu o serie de cunoștințe dobândite și o serie de abilități pentru a folosi tool-urile din programare. În momentul în care cunoști acele tool-uri peste care mai pui niște cunoștințe în mod creativ, vei putea face orice aplicație îți dorești, orice site îți dorești, orice rezolvare de probleme ai tu nevoie.
W: Spre finalizarea cursului există și acea săptămână de IT și de HR. Punem față în față absolvenții cursului cu viitorii angajatori din IT și le faci inclusiv tu recomandări sau sugestii alături de ceilalți mentori care coordonează cursurile dedicate pe anumite programe. Ne poți spune cum se derulează acest proces și care sunt beneficiile pentru cursanți?
R: La finalul fiecărui curs, la finalul celor patru săptămâni în care cursanții se întâlnesc cu mine, avem o perioadă în care pot să ofer oricui dorește un feedback personalizat, de ghidare, de direcție spre ce consider eu că poate să se îndrepte. De fiecare dată fac acest recomandări pe baza imaginii pe care o am în urma celor patru săptămâni de curs, în funcție de cum am simțit eu cursantul respectiv, în funcție de cum am văzut că s-a implicat, în funcție de punctele forte pe care le-am văzut și de punctele mai puțin bune pe care le are cursantul, pot să sugerez niște direcții de dezvoltare ulterioară.
W: Cei care aleg un curs de Intro în programare intră pe site-ul Wantsome.ro la secțiunea cursuri, apasă acolo „mă înscriu” și trimit aplicația. Până se face verificarea și confirmarea formularului de înscriere și până intră efectiv la curs, care ar fi câteva sfaturi care le dai celor care vor să înceapă un curs de introducere în programare?
R: Cred că sfatul principal pe care îl dau celor care vor să înceapă un curs de Introducere în programare este să-și găsească motivația și să-și găsească acel „de ce” pentru care se înscriu la curs. Fie că „de ce”-ul este că vor să facă mai mulți bani, fie că „de ce”-ul este că vor să lucreze de pe plajă, fie că „de ce”-ul este că vor să facă o aplicație care să rezolve o problemă pe care au descoperit-o și nu mai are nimeni respectiva aplicație, acel „de ce” este foarte important. De ce spun asta? Pentru că procesul de învățare este unul greoi, este complicat, este anevoios, în anumite momente este frustrant pentru că nu îți iese de fiecare dată din prima ce vrei să faci, iar în acele momente în care poate s-a făcut 12-1 dimineața și tu încă te chinui cu o temă sau încă încerci să rezolvi o anumită problemă, poate apărea dezamăgirea sau poate apărea situația de renunțare. În acele momente, trebuie să te întorci la respectivul „de ce” ca să știi de ce faci treaba asta, de ce ești la ora două noaptea treaz rezolvând o problemă din temă în loc să dormi. Acel „de ce” este foarte important. Cred că ăsta este cel mai important sfat pe care îl pot da, și al doilea ar fi:dacă se înscriu și au acel „de ce”, să vină cu chef de muncă și de lucra.
W: Care este cererea pentru programator pe piața locală, națională, internațională și care ar fi nivelul salarial la care ar trebui să se aștepte?
R: Cererea pentru programare este din ce în ce mai mare, mai mult decât poate piața să producă, mai mult decât pot școlile și universitățile că producă, cererea este foarte mare. Range-ul salarial inițial pentru juniori ar fi undeva între 3000 și 4500 de lei. Cam asta ar fi zona de start pentru un programator junior, urmând ca salariul să crească o dată la un an, la jumătate de an, de la companie la companie, iar salariul crește odată cu tehnicitatea. În momentul în care tu ești implicat și în momentul în care înveți lucruri noi și te dezvolți în domeniul ăsta, banii vin automat în IT.
W: Din experiența ta, absolvenții care au venit la cursuri de programare s-au și angajat, este suficient acest curs ca să fii atractiv pentru piața de IT, pentru angajatori?
R: Dacă ne referim doar la cursul de Introducere în programare, la acest curs de o lună, acest curs nu este suficient pentru angajare. Tu aici înveți câteva tool-uri, înveți cum se folosesc anumite tool-uri din programare. Pentru a fi atractiv pentru piața muncii și ca să te poți angaja mai departe, ai nevoie de un curs de patru luni în care iei aceste cunoștințe, iei această bază pe care o construim la cursul de o lună și în cursul de patru luni construiești tehnicitate peste această bază și mai apoi poți deveni angajabil.
W: Deci dacă ar fi să faci pitch-ul tău de promovare a cursului în câteva secunde, care ar fi acesta?
R: Celor care sunt nehotărâți, le-aș spune că dacă vrei să îți schimbi viitorul și să îți schimbi destinul prin IT, înscrie-te la cursul de Intro în programare!