Rolul de Business Analyst este unul care, pe lângă faptul că este complex și dinamic, are privilegiul sau ghinionul, depinde cum privești lucrurile, că nu poate fi încadrat în niște tipare fixe. El variază în funcție de proiect și domeniu, dar îmbină negreșit două direcții clare – cea tehnică și cea de business. E acel rol care îi provoacă într-un mod extrem de plăcut pe cei cărora le plac cele două abordări.
Cum să fii văzut ca un partener în business și nu ca un angajat. Business Analyst – rolul aflat la intersecția dintre IT și business
Așa cum îi spune și numele, BA-ul analizează business-ul. Într-o descriere mai largă, el caută să afle toate cerințele proiectului/business-ului astfel încât să poată propune soluții care conduc la rezultatul dorit de client. Nu se canalizează doar pe mediul intern, ci are grijă să sesizeze și orice aspect din mediul extern afacerii care poate să influențeze derularea și bunul mers al lucrurilor. Are misiunea de a uni echipa tehnică cu cea de business ori pentru asta e nevoie să stăpânească ambele domenii foarte bine.
De ce ți s-ar potrivi acest rol dacă îți place și zona tehnică, dar și cea de business?
Într-un răspuns simplu, pentru că le îmbină într-o formă care o să te provoace în mod plăcut în permanență. Într-o notă ceva mai largă, e bine să cauți în spatele tău, în experiența ta de viață dacă ai avut atitudini și dorință de schimbare în diferite contexte pe care le-ai trăit. Pentru că fiind numit un „agent al schimbării”, business analistul mai poartă asupra sa o misiune aparent copleșitoare, în fapt, motivatoare – aceea de a face lucrurile mai bune acolo unde e nevoie. Misiune care desigur pare destul de idealistă dacă o scoatem din context. Dacă, însă, îi atribuim datele business-ului la care se aplică, rolul devine unul nu doar util, ci și necesar, iar afacerile înțeleg nevoia măcar a unui BA în echipele lor, în funcție de cât de mari sunt.
Dar ca să concluzionăm, dacă te numeri printre cei care au o capacitate de a vedea lucrurile în ansamblul lor și de a le analiza, de a le căuta logica, de a le vedea, descoperi minusurile cărora le poți găsi și soluții, atunci rolul acesta este cel spre care ar trebui să-ți concentrezi atenția.
De ce să faci un curs de BA chiar dacă în prezent nu sunt deschise astfel de poziții în firma ta?
E clar că orice curs urmezi, mai ales dacă e de reconversie profesională, îți propui și îți dorești ca recuperarea investiției să o faci într-un timp cât mai scurt, ceea ce este cât se poate de firesc. Cursul de Business Analysis comportă o abordare puțin diferită și nuanțată.
Pe de o parte, dacă îl adaugi pe CV, șansele tale la angajare cresc exponențial pentru că absolvirea cursului îi garantează angajatorului că tu ai deprins deja terminologia specifică, ai trecut printr-o serie de studii de caz și printr-o exersare practică a cunoștințelor acumulate care ți-a dat deja o direcție asupra a ce presupune acest rol, chiar dacă el înseamnă mult mai mult decât strict noțiunile asimilate la curs.
Pe de altă parte, companiile evoluează, sunt forțate să treacă la automatizare și digitalizare pentru că altfel nu își vor mai găsi locul în piață și vor dispărea de pe aceasta, așa că înțeleg rolul unui Business Analyst la ele în companie. E un rol de analiză, e un rol care întrunește multe abilități și care le depășește cu siguranță pe cele care țin strict de business. De aceea, firmele vor fi interesate să aducă un BA în echipă sau chiar mai mulți în funcție de mărimea companiei.
Cum știi dacă ție ți se potrivește această direcție?
Cu siguranță, dacă cochetezi cu ideea unui astfel de rol, deja ai aruncat un ochi pe o fișă a postului ca să vezi măcar orientativ dacă te poți apropia sau nu de el mai devreme sau mai târziu. Știi că un prim punct de plecare îl reprezintă chiar cursul în sine de Business Analysis, dar e bine să te analizezi și să vezi dacă ai măcar o parte din următoarele abilități și să vezi unde mai ai de lucrat:
- Medierea și facilitarea discuțiilor eficiente între toate părțile implicate, atât pe orizontală, cât și pe verticală. Abilitatea asta presupune multă răbdare, empatie, găsirea unui numitor comun pentru a aduce oamenii pe aceeași lungime de undă astfel încât direcția de urmat să fie aceeași pentru toată lumea. E și provocatoare această abilitate, dar e și furnizor de energie și motivație pentru ce urmează. Un BA este adesea privit ca un mediator întrucât facilitează comunicarea între departamente, dar și între business și cei implicați în economia acestuia – acționari, parteneri etc.
- Ascultarea și buna comunicare diferă puțin de abilitatea de mai sus, întrucât aceasta se îndreaptă mai curând spre interogare, înțelegere corectă a informațiilor primite, stabilire de acțiuni și procese cu o cât mai mare acuratețe. Business Analyst-ul se asigură că are toate datele necesare, culese din toate sursele pe care le are la îndemână ca să eficientizeze procesele interne spre atingerea tuturor obiectivelor business-ului.
- Gândirea critică și analiza fiecărei situații în profunzimea ei, dar și în contextul dat. Am spus și anterior că dacă te-ai regăsit vreodată în situația de a vedea lucrurile per ansamblu, de a găsi legături între ele și de a găsi soluții acolo unde alții nu le văd sau de a ajusta abordări tocmai pentru a eficientiza soluțiile, atunci ești dintre cei cărora acest rol li s-ar potrivi mănușă. Ai nevoie de această abilitate întrucât orice nouă situație intervenită poate să schimbe aspecte majore din business, ori asta te aduce în situația de a le repune pe făgașul care să conducă la rezultatul dorit.
- Abilitățile de scriere și de documentare. Un BA creează documentația referitoare la cerințele din business. Pentru asta are nevoie să știe cum se face un research amănunțit și coerent, congruent, dar e necesar și să transpună toate datele culese în livrabile folositoare membrilor echipei sale, astfel încât nimic să nu pară ambiguu sau incert.
- Problem solving, deși i-am fi putut găsi corespondent în română, am ales să lăsăm această abilitate în limba engleză pentru că imprimă exact abilitatea prin care cauți soluții în mod creativ, alături de membrii echipei ca să rezolvi provocările ce se ivesc fără îndoială în orice business.
- Capacitatea de a lua decizii în funcție de toate datele situației și de a le ajusta în funcție de priorități atunci când este nevoie. Situații care se schimbă în permanență, membri ai echipei care pleacă sunt doar două dintre situațiile care pot să schimbe un proiect sau să-i dea alt curs dacă acolo nu există o persoană care să știe cum să gestioneze aceste aspecte.
- Abilitățile de prezentare e bine să le ai antrenate mai ales pentru situațiile în care e nevoie să recomanzi lucruri și să le argumentezi în prealabil, să induci faptul că soluția propusă de tine este un cumul de analiză și punere în balanță a ceea ai descoperit.
Dacă pentru fiecare dintre abilitățile de mai sus ai găsit măcar o situație unde ai pus-o în valoare, atunci trebuie doar să le mai antrenezi pe fiecare până ce aplici pentru un astfel de rol. Dacă la unele parcă mai ai nevoie de ceva ajutor, nu ezita să-l ceri sau să te documentezi, să le înveți din mers.
Căci de informațiile din curs ne ocupăm noi și te ajutăm noi să le obții prin 70% practică și 30% teorie. Pentru ca la finalul cursului să simți din plin că ești pregătit pentru acest rol: https://wantsome.ro/cursuri/business-analysis/.